Autores: |
Ignacio de los Ríos Carmenado, Jesús Martínez Almela y Hans Knoepfel |
Título: | Training Project Management complexity in Postgraduate and continuing Education Programs: a learning strategy in the ESHE (European Space of Higher Education) framework |
Congreso: | XV Congreso de Ingeniería de Proyectos (15th International Congress on Project Engineering) |
Publicación: | AEIPRO. ISBN: 978-84-615-4543-8 |
Lugar celebración: | Huesca |
Fecha: | Julio 2011 |
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ABSTRACT
Abstract The objective of this paper is to address the methodological process of a teaching strategy for training project management complexity in postgraduate programs. The proposal is made up of different methods —intuitive, comparative, deductive, case study, problem-solving Project-Based Learning— and different activities inside and outside the classroom. This integration of methods motivated the current use of the concept of “learning strategy”. The strategy has two phases: firstly, the integration of the competences —technical, behavioral and contextual—in real projects; and secondly, the learning activity was oriented in upper level of knowledge, the evaluating the complexity for projects management in real situations. Both the competences in the learning strategy and the Project Complexity Evaluation are based on the ICB of IPMA. The learning strategy is applied in an international Postgraduate Program —Erasmus Mundus Master of Science— with the participation of five Universities of the European Union. This master program is fruit of a cooperative experience from one Educative Innovation Group of the UPM -GIE-Project-, two Research Groups of the UPM and the collaboration with other external agents to the university. Some reflections on the experience and the main success factors in the learning strategy were presented in the paper.
Keywords: Project Management, Complexity, evaluation models, Project–Based Learning, competence, engineering higher education
RESUMEN
En esta comunicación se muestran los fundamentos metodológicos de una estrategia educativa para la enseñanza de la «complejidad en dirección de proyectos» en el ámbito del postgrado. La propuesta integra distintos métodos docentes —comparativos, deductivos, estudio de casos, Project-Based Learning— y diferentes actividades —lección magistral, actividades grupales, aprendizaje cooperativo, exposiciones de los equipos—siendo esta la razón de utilizar el concepto de «estrategia educativa». La estrategia tiene dos fases: en una primera, se aborda la integración de las competencias —técnicas, personales y contextuales— en proyectos reales; posteriormente, las actividades de aprendizaje se orientan en un nivel superior de conocimiento, evaluando la complejidad para la dirección de proyectos en situaciones reales. Ambos procesos incorporan elementos conceptuales de la ICB of IPMA. La estrategia educativa se aplica en un Programa de Posgrado de carácter internacional, calificado como Erasmus Mundus, con la participación de cinco Universidades de la Unión Europea. El programa es fruto de una experiencia cooperativa desde un Grupo de Innovación Educativa de la UPM, dos grupos de investigación de la UPM y la colaboración de otros agentes externos a la universidad. Se reflexiona sobre la experiencia y se muestran los principales factores de éxito en el proceso seguido.
Palabras clave: Complejidad, Dirección de Proyectos; Aprendizaje Basado en Proyectos; Competencias; Educación Superior